Intressekonflikter

Hantering av intressekonflikter

Alpcot arbetar aktivt för att identifiera, förebygga och hantera intressekonflikter som kan uppkomma i verksamheten. Intressekonflikter kan uppstå mellan företaget, dess ledning, anställda eller andra intressenter, och kunder eller mellan olika kundgrupper. Intressekonflikter kan antingen vara potentiella eller konstaterade, och kan i regel kategoriseras som individuella (dvs personberoende) eller som institutionella (dvs bolagsrelaterade) intressekonflikter. Vanliga orsaker till intressekonflikter kan inkludera:

  • Ersättningar och incitamentsstrukturer.
  • Samarbete med externa parter vid leverans av tjänster eller produkter.
  • Relationer mellan olika personer, affärsområden eller juridiska enheter.

Alpcots mål är att alltid säkerställa att alla kunder behandlas rättvist och att deras intressen skyddas. För att uppnå detta har Alpcot upprättat interna regler och arrangemang för att tillse att alla kunder alltid behandlas korrekt, och att lämpliga åtgärder alltid vidtas för att minimera risken för att intressekonflikter har negativa konsekvenser för kunder. Alpcots styrelse har fastställt särskilda riktlinjer på området, vilka bl.a. inbegriper ett ansvar för alla medarbetare att bistå i arbetet med att identifiera, förebygga och hantera potentiella och konstaterade intressekonflikter.

Alpcot har identifierat ett antal intressekonflikter som kan riskera att påverka kunders intressen negativt. För att mitigera risken har företaget vidtagit åtgärder som syftar till att förebygga och hantera eventuella negativa effekter. Alla kunder får information om intressekonflikter innan ingående av avtal.